Veiligheidscoördinatie

Om het aantal arbeidsongevallen in de bouwsector te doen dalen, is sinds 25 januari 2001 de aanstelling van een veiligheidscoördinator verplicht bij bouwprojecten waarbij 2 of meerdere aannemers gelijktijdig of achtereenvolgens werken uitvoeren.

Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt of het particuliere projecten betreft of projecten in opdracht van openbare besturen.

De veiligheidscoördinator, die reeds aangesteld wordt tijdens de ontwerpfase,  geeft  advies over de preventiemaatregelen die moeten genomen worden tijdens de uitvoering van de werken of bij latere onderhouds- herstellingswerken

Hiertoe stelt de veiligheidscoördinator volgende documenten op:

  • Het veiligheids- en gezondheidsplan (VGP) waarin hij aan de hand van een risicoanalyse beschrijft welke risico’s er verbonden zijn aan het project en welke preventiemaatregelen daartoe dienen genomen te worden.
  • Het coördinatiedagboek (COD) waarin vaststellingen en opmerkingen inzake veiligheid tijdens de uitvoering van de werken worden opgenomen
  • Het postinterventiedossier (PID) waarin alle nuttige info wordt verzameld die relevant kan zijn bij latere werken aan het bouwproject, zoals bv. Plannen, info omtrent gebruikte materialen en technische installaties, keuringsverslagen, …

De veiligheidscoördinator voert werfcontroles uit tijdens de kritieke fasen van het project. Zijn bevindingen worden genoteerd in het COD.

De tussenkomst van de veiligheidscoördinator moet er actief toe bijdragen dat het project kan worden opgeleverd zonder arbeidsongevallen waarbij de wetgeving ‘welzijn op het werk’ op pragmatische wijze toegepast wordt.

De veiligheidscoördinator voert werfcontroles uit